Wiele osób miewa dylematy odnośnie sposobów promocji strony WWW. Rozważają one bardzo różne kroki, które mają poprawić efektywność ich starań. Największym a zarazem i odwiecznym dylematem jest odpowiednie wyważenie budżetu. Nakłady na promocję trzeba tak zbilansować, aby w efekcie osiągnąć jak największą sprzedaż. Można to robić na wiele rozmaitych sposobów. Do dominujących metod, które mają na celu zwiększenie widoczności danej domeny zalicza się stosowanie reklamy kontekstowej i pozycjonowanie.
Rozpoczynając swoją przygodę z marketingiem Internetowym warto wziąć pod uwagę wady i zalety tego typu rozwiązań. Mogą one wpłynąć na Państwa wybór i w efekcie przeobrazić się w strategię długofalową. Zobaczmy zatem, co mogą nam przynieść lub czym zaskoczyć wspomniane wcześniej solucje.
Adwordsy, czy pozycjonowanie ? Oto jest pytanie…
- Reklama kontekstowa, czyi tzw. „adwordsy” – odkąd Google wprowadziło na rynek reklamę kontekstową, okazała się ona prawdziwym hitem. Sposób ten wprowadzony jako alternatywa do bannerów i wyskakujących okienek, szybko zaskarbił sobie serca nowych klientów. Przewagą kampanii reklamowych giganta z Mountain View było ich dostosowanie do zainteresowań danego Internauty. Można rzec, że za sprawą Adwordsów treści sprzedażowe zaczęły być dostosowywane do oczekiwań odbiorców. Dla przykładu: osoba, która lubi łowić ryby otrzymywała oferty od firm handlujących sprzętem wędkarskim i propozycje wyjazdów na łowiska. Siłą rzeczy taka forma reklamy zaczęła być bardziej skuteczna od pozostałych. Na bok odchodziła bowiem kwestia odpowiedniego „targetowania”. Na dzień dzisiejszy mechanizmy reklamy kontekstowej prezentują się podobnie. Niestety nie zawsze „adwordsy” są lekiem na wszystkie bolączki osób prowadzących działalność gospodarczą. Podsumowując po stronie wad i zalet opisywanych rozwiązań możemy zapisać:
Zalety:
- Możliwość stworzenia kampanii stricte nakierowanych na właściwego odbiorcę,
- Natychmiastowy efekt – brak potrzeby oczekiwania na rezultaty pozycjonerów,
- Możliwość swobodnego operowania budżetem,
- Brak ryzyka narażenia swojej domeny na filtr ręczny lub algorytmiczny
Wady:
- Duża konkurencja wśród potencjalnych reklamodawców – im więcej płacimy, tym wyżej Google wyświetla nasz URL,
- Wyłączenie reklam spowoduje nagłą utratę klientów,
- Konieczność ciągłego optymalizowania kampanii,
- Przymus posiadania w miarę stałego budżetu.
- Pozycjonowanie stron WWW – promocja witryny w sieciach wyszukiwania to proces, który jest nakierowany na zdobycie jak najwyższych pozycji. W świecie zdominowanym przez Internet, tylko witryny które plasują się wysoko mogą osiągnąć oczekiwany sukces. Nikt przecież lub prawie nikt nie będzie szukać interesujących go informacji na 5 lub 6 stronie wyników zwracanych przez Google. Pod tym względem nie ma się co oszukiwać. Efekty działań z zakresu promocji strony WWW są uzależnione nie tylko od wiedzy pozycjonera. Dużą rolę odgrywa również konkurencyjność Państwa fraz. Im dłuższy „ogon”, tym większa szansa na końcowe powodzenie. Pozycjonowanie witryn Internetowych z każdym rokiem jest trudniejsze. Wpływ na taki stan rzeczy ma nie tylko rosnąca konkurencja, ale również zmiany mechanizmów pracy wyszukiwarki. Pozycjonowanie jednak to nie tylko same wady. Po stronie plusów i minusów zapisać możemy:
Zalety:
- Długofalowy efekt – bez potrzeby ciągłego „doładowywania” prowadzonych kampanii,
- Panaceum na potrzeby osób, które za nic w świecie nie klikną w reklamę,
- Sposób o tyle tańszy, o ile posiadamy odpowiednie zasoby wiedzy,
- Pozycjonowanie to nic innego jak forma inwestycji w prowadzona działalność. Dobrze widoczna strona WWW, sprawdza się lepiej od zatrudnienia kolejnych sprzedawców.
Wady:
- Konieczność odpowiadania na zmiany algorytmów Google,
- Ponoszenie wydatków na zakup linków lub content marketing,
- Złożoność samego procesu – od optymalizacji aż po marketing treści,
- Możliwość „przedawkowania” linków – narażenie domeny na wyrzucenie z indeksu Google.
Podsumowanie:
W naszej ocenie, nikt przy zdrowych zmysłach nie doradzi Państwu co zrobić, aby marketing Internetowy przynosił zamierzony efekt. I skoro nie ma jednoznacznej odpowiedzi to chyba najlepiej pewne obszary promować za pomocą Adwordsów, a w pozostałych postarać się o jak najwyższe pozycje w Google.